Kiedy wymienić klocki hamulcowe? Na te sygnały zwróć uwagę!

W razie pojawienia się sytuacji kryzysowej reakcja większości kierowców jest taka sama – naciskają na pedał hamulca. Stąd niezwykle ważne jest to, aby układ hamulcowy w aucie był cały czas w stu procentach sprawny. Jak najlepiej zadbać o jego stan? Odpowiedź na to pytanie jest jedna – kontrolując kondycję tarcz i oklein ściernych. Zatem kiedy wymienić klocki hamulcowe? To może zależeć od naprawdę wielu czynników.

W każdym samochodzie jest kilka układów o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa jazdy. A hamulce bez wątpienia zajmują jedną z czołowych pozycji na tej liście. To dzięki nim nie tylko zatrzymamy samochód przed światłami, ale także będziemy w stanie zatrzymać pojazd w celu uniknięcia wypadku. Jak o nie dbać? Jedną z pierwszych odpowiedzi jest kontrolowanie grubości okładzin ściernych. Skąd jednak wiedzieć, kiedy wymienić klocki hamulcowe? Odpowiedzi na to pytanie może być cała seria. Kluczem do sukcesu jest oczywiście obserwacja i nasłuchiwanie. Skrajnie zużyte klocki z całą pewnością dadzą o sobie znać.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe? Na ogół co 25 – 60 tys. km

Generalna zasada jest jedna. Okładziny ścierne w zależności od modelu i klasy samochodu należy wymieniać po przebiegu wynoszącym od 25 do 60 tysięcy kilometrów. Przebiegi są oczywiście uśrednione. A to oznacza, że ogromne znaczenie dla ostatecznego interwału mają aspekty eksploatacyjne. Co ile wymieniać klocki hamulcowe? Termin wizyty serwisowej dość drastycznie przybliżają takie czynniki jak częste i mocne hamowanie podczas sportowej jazdy, eksploatacja głównie w ruchu miejskim czy wszelkiego rodzaju zaniedbania eksploatacyjne ze strony kierowcy.

Termin wymiany okładzin ściernych kierowca może skrócić z własnej winy na kilka sposobów. Podstawowym jest tzw. zapieczenie klocków. Do tego dochodzi w sytuacji, w której właściciel auta zaraz po wymianie, postanowi z pełną mocą sprawdzić działanie układu hamulcowego. Temperatura doprowadzi do zeszklenia powierzchni ciernej, przez co dalsza eksploatacja niemalże nowych okładzin z uwagi na bezpieczeństwo przestanie być możliwa. Odstępstwo od generalnych zasad określających, co ile wymieniać klocki hamulcowe dotyczy też pokrzywienia tarcz po wjechaniu w kałużę. W takim przypadku wymianie podlega komplet elementów ściernych.

Co ile wymieniać klocki hamulcowe? W razie potrzeby usłyszysz pisk!

Kierowcy zastanawiając się nad pytaniem, kiedy wymienić klocki hamulcowe, bardzo często mają na myśli objawy informujące o tym, że okładziny są już zużyte w dużym stopniu. Muszą jednak wiedzieć, że typowych sygnałów jest co najmniej kilka. Podstawowym i najbardziej intuicyjnym jest jednak piszczenie pojawiające się podczas jazdy. Piszczenie świadczy o tym, że powierzchnia ścierna jest skrajnie zużyta. W efekcie tarcza zaczyna się stykać z blachą głęboko zatopioną w powierzchni klocka. Po co producenci stosują blachę? To działanie celowe. Metal ma specjalnie wytworzyć pisk i stać się dla kierowcy sygnałem.

Czasami odpowiedź na pytanie, co ile wymieniać klocki hamulcowe daje pokładowa elektronika. A to oznacza, że w modelach klocków skierowanych do nowoczesnych modeli aut producenci w miejscu blach montują specjalne czujniki. Te za pomocą wbudowanego przewodu komunikują się z elektroniką w samochodzie. Po osiągnięciu granicznej wartości zużycia okładziny, sonda wysyła sygnał do sterownika. Informacja ta staje się podstawą do wyświetlenia na tablicy zegarów kontrolki mówiącej o usterce układu hamulcowego.

Zapytaj mechanika kiedy wymienić klocki hamulcowe

Informację o tym, kiedy wymienić klocki hamulcowe, kierowca może otrzymać z jeszcze dwóch źródeł. Źródłem pierwszym jest sposób pracy pedału hamulca. Zużyte klocki pracują w dużo większym zakresie. W efekcie na pedale hamulca może być wyczuwalny efekt zapadania się. Poza tym informację w sprawie stanu elementów ciernych układu hamulcowego można uzyskać od mechanika po corocznym przeglądzie technicznym.